Normaal gesproken, bij het gebruik van kleur-negatieffilm en het laten maken van afdrukken door een centrale, zal film worden ontwikkeld in C41 chemicaliën. Wanneer je diafilm kiest wordt deze in E6 ontwikkeld. Het ontwikkelen van film in de verkeerde chemicaliën, zoals diafilm in C41, wordt cross-processing (of crossen) genoemd. De resultaten zijn onvoorspelbaar, maar altijd zullen de kleuren anders overkomen als verwacht.

 

Wij hebben goede ervaringen met Fuji’s Sensia 100. Heb je andere ervaringen of kun je iets aanraden, laat het ons weten en we vermelden het hier. Je kunt niet bij elk lab of bij iedere fotograaf vragen om je film door het verkeerde bad te laten halen. Lomolomo laat haar diafilm door “Foto De Zavel” opsturen naar Fuji. Heb je ook een goed contact met jouw lokale fixeervriend? Meldt het ons zodat we een mooie lijst kunnen samenstellen.

Over het algemeen vergroot cross-processing de contrasten, geeft opgeblazen highlights en creëert extreem volle, zelfs niet-realistische, kleuren.

 

Als algemene regel geldt dat de film twee stops overbelicht moet zijn om tot een goed resultaat te leiden; dit betekent dat de film minstens vier keer zo veel licht nodig heeft. Je zult merken dat de ene film meer, en de andere minder aanpassing zal vergen. Er zijn drie eenvoudige manieren om de belichting bij te sturen.

 

1. Als je een camera gebruikt die je toestaat om de filmsnelheid of ASA classificatie te veranderen, zoals bij de Lomo LC-A, doe dit. Lieg tegen de camera. Wanneer je 200 ASA film gebruikt, plaats de ASA wijzerplaat alsof je 50 ASA film gebruikt. Deel de filmsnelheid door de helft, dit overbelicht de film één stop. Zo:

 

Film

ASA waarde op de camera

25

6

50

12

100

25

160

40

320

80

400

100

800

200

1000

250

1600

400

3200

800

 

2. Als je camera in staat is om een sluitertijd in te stellen, geef dan twee f-stops overbelichting op.

 

If your light meter tells you:

, then set your aperture at:

f-2.8

f-1.4

f-4

f-2

f-5.6

f-2.8

f-8

f-4

f-11

f-5.6

f-16

f-8

f-22

f-11

f-32

f-16

f-45

f-22

f-64

f-32

 

3. Wanneer je noch de sluitertijd noch de filmsnelheid kan aanpassen, dan kan de centrale de film altijd nog extra belichten. Bij het afleveren van je film kun je vragen of ze ‘m twee stops extra kunnen belichten. Dit houdt in dat de film langer in de ontwikkelaar blijft dan gewoonlijk.